认知科学与经济学课程详细信息

课程号 04630710 学分 2
英文名称 Cognitive Science & Economics
先修课程
中文简介 认知科学研究人的心智世界。经济活动是人类社会最大规模实验,每个市场参与者都是主动的实验观测者。本课程介绍经济学和认知科学的整合理论、基本原理和模型方法。20世纪的经济学和心理学是在牛顿力学的框架中发展起来的。在21世纪的跨学科研究中,整合经济学和认知科学要求超越牛顿力学的传统。此课程将引入一系列新的模型方法来刻画亚经济分析、货币、经济政策、帕累托效率、市场、“看不见的手”等。课程设计是自足的,不要求任何前修课程。它从基本概念讲起并带入前沿课题,由浅入深,深入浅出,使听众能够跟上演讲进度,学习系统知识,理解、掌握交叉学科的特点和方法。本课程在美国伦斯勒理工学院发展与讲授多年,近年在清华大学,人民大学和中山大学讲授多次,引起中美文理各学科学生和教师的广泛兴趣并得到很高的课程评价。
英文简介 Cognitive science studies the human mental world. Economic activity is an experiment with the largest scale human being has ever run, and each individual market participant serves as an active observer. This course introduces an integrated theory of economics and cognitive science - its fundamental principles and modeling methods.  Economics and cognitive science of 20th century were developed within the framework of Newtonian physics. For the interdisciplinary study of the 21st century, the integration of economics and cognitive science requires to go beyond the limitation of Newtonian tradition. This course will introduce a series of integrated models to characterize sub-economic analysis, monetary economics, economic policy, Pareto efficiency, dynamic market, “invisible hand”, etc.
The course is designed as self-contained without prerequisites. It starts from establishing basic concepts and then gets into frontline topics. Special efforts will be made to make sure anyone interested can follow the lectures, study systematic knowledge, and understand the characteristics and methods this interdisciplinary approach.  This course have been developed and taught at Rensselaer Polytechnic Institute (UAS) for many years and at Tsinghua University, People’s University of China, and Zhongshan University in recent years. It attracted wide interests from American and Chinese students and teachers from all different majors and received high course ratings.

开课院系 元培学院
通选课领域  
是否属于艺术与美育
平台课性质  
平台课类型  
授课语言 中文
教材 货币哲学,格奥尔格.西梅尔,中国社会科学出版社,经济学的思维方式:经济学导论,(美)保罗.海恩,世界图书出版公司,经济学思想史讲义,汪丁丁,上海人民出版社,经济学原理,阿佛里德.马歇尔,华夏出版社,认知科学与经济学,唐.罗斯,中国人民大学出版社,
参考书
教学大纲 介绍一门新的跨学科领域(经济力学)的基本原理和主要内容,使学生对21世纪跨学科研究的特点、方法论和进展有深刻理解,从而激发学生对创造知识的兴趣。通过整合经济学与认知科学的过程,使学生了解新知识是如何被创造出来的和一个学科是如何发展的。
科学观测的方向性、正交规律与对角线原理(3学时)
经济理性、受囿理性、普通理性(3学时)
市场参与者的对称性理论和四种“看不见的手”(3学时)
消费理论的心理学与逻辑基础问题(3学时)
市场分析的QED模型(4学时)
亚经济分析的QCD模型(4学时)
经济政策的弱力模型(3学时)
货币、意识与光的三重态同位旋(3学时)
爱因斯坦、货币锥、与帕累托效率(3学时)
介观经济学的弦论模型、强弱对偶与镜像对偶(3学时)
认知与经济活动的规范理论与纤维丛模型简介(4学时)
以教师课堂讲授为主。因为课程内容很新,跨学科程度高,课堂讲授会照顾到不同程度学生的情况,既保持学科的严谨,又尽量深入浅出,用形象举例说明。
本课有英文教材。考虑到学生的英文阅读水平不同,教师的课堂中文讲演是主要的知识来源。所以学生出席听课、认真听讲是关键。教师的责任是要讲的好,把学生讲懂,确实在课堂上使学生产生兴趣。基于此考虑,规定
?上课和参与(30%);无正当理由缺课一次 -3%;
?学生每周提交前一周经过整理的课堂笔记,总结和整理所学内容(15%X4);
?考试周辅导学生以不同方法总结所学内容,包括小论文,口试,考试等(视选课学生数而定)( 10%)。
教学评估 杨英锐:
学年度学期:16-17-3,课程班:认知科学与经济学1,课程推荐得分:3.75,教师推荐得分:3.86,课程得分分数段:80-85;
学年度学期:17-18-3,课程班:认知科学与经济学1,课程推荐得分:4.28,教师推荐得分:4.34,课程得分分数段:85-90;